Avtalsvillkor elhandel
Ditt avtal är giltigt fr.o.m. den dag avtalet ingås. Leverans av el startar vid det datum som du och Gislaved Energi har kommit överens om enligt avtalet, under förutsättning att du har lämnat fullständiga och korrekta uppgifter.
Ångerrätt
I de fall kunden ingått avtal på distans, t ex via telefon eller Internet, gäller ångerrätt enligt distansavtalslagen. Kunden kan i sådana fall ångra det ingångna avtalet genom meddelande till Gislaved Energi inom 14 dagar från den dag avtalet ingicks (ångerfrist). Kunden kan använda sig av Konsumentverkets standardformulär som finns på Konsumentverkets webbplats eller skicka in via formulär. Om ångerrätten nyttjas efter att leveransen påbörjats på kundens begäran ska kunden betala proportionellt för den el som har levererats.
Avtalsalternativ
Avtal om Rörligt pris/Timpris löper tillsvidare men kan sägas upp av båda parter till kommande månadsskifte. Gislaved Energi har rätt att under avtalstiden justera fast påslag. Information om justering ska vara kunden tillhanda senast två (2) månader innan ändringen träder i kraft.
- Prisvillkor Rörligt pris: Elpriset fastställs månadsvis i efterhand efter avslutad kalendermånad och består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Gislaved Energi:s rörliga kostnader vid inköp av el som Svenska kraftnäts avgifter, elcertifikat, ursprungsgarantier och volymvägning, fast påslag i öre per kWh och fast avgift.
- Prisvillkor Kvartspris: Elpriset fastställs månadsvis i efterhand efter avslutad kalendermånad och består för närvarande av Nord Pools kvartsvisa spotpris för aktuellt elområde, Gislaved Energi:s rörliga kostnader vid inköp av el som Svenska kraftnäts avgifter, elcertifikat, ursprungsgarantier, fast påslag i öre per kWh och fast avgift.
- Avtal om Fast pris erbjuder vi inte just nu. Redan tecknade fasta avtal gäller till avtalets slut och innebär att elpriset är oförändrat under avtalsperioden. Fast avgift tillkommer. Avtalet upphör att gälla efter avtalsperiodens slut, därefter sker en automatisk överföring till Rörligt pris om inte nytt avtal tecknats.
Förtida uppsägning
Om kunden säger upp och bryter avtalet innan innevarande bindningstid löpt ut har Gislaved Energi rätt till ersättning. Du kan läsa mera om vad som gäller i våra särskilda avtalsvillkor.
Fakturering och priser
Fakturering sker månadsvis i efterskott.
Du hittar våra aktuella priser och erbjudanden på vår hemsida luleaenergi.se samt när du loggar in på Mina Sidor eller i vår app.
Flytt till ny bostad
Vid flytt till en ny bostad upphör kundens elhandelsavtal att gälla. Gislaved Energi har rätt att kräva att kunden styrker att en definitiv avflyttning har skett.
Nya allmänna villkor för elhandelsavtal ELHANDEL 2025 K.
Allmänna villkor för elhandelsavtal kommer uppdateras. Ändringarna gäller från och med 1 januari 2026.
OBSERVERA att detta endast är information och innebär inga ändrade avgifter.
De allmänna avtalsvillkoren har tagits fram gemensamt av branschföreningen Energiföretagen Sverige och Konsumentverket. Förändringarna görs bland annat för att förtydliga villkoren och anpassa villkoren till nya lagkrav.
De huvudsakliga ändringarna i de nya elhandelsvillkoren:
⚡ Gäller inte inmatning av el: Villkoren gäller bara när du köper el – inte när du matar in el till elnätet (t.ex. från solceller).
📅 Nya villkor bara för tillsvidareavtal: Nya villkor får bara införas om du har ett avtal som gäller tills vidare. Har du ett avtal med fast pris och tid, får det inte ändras ensidigt – enligt EU-regler.
✅ Du får alltid bästa villkoren: Om det finns skillnader mellan de allmänna villkoren och elhandelsföretagets egna villkor, ska du få det som är bäst för dig.
📜 Anpassning till ny lag: Flera regler har ändrats för att följa nya lagar. Det gäller t.ex.:
· Vad som ska stå i avtalet.
· Hur avtal med rörligt pris ska tecknas.
· Att du ska kunna välja mellan olika betalningssätt.
· Att ett byte av elhandelsföretag får ta högst 3 veckor.
· Att företaget får ta betalt i förskott igen.
· Att du ska få tydlig information om prisändringar och varför de sker.
🧾 Fakturor: Reglerna för vad som ska stå på fakturan, hur ofta den ska skickas och hur mätvärden hanteras har förtydligats.
📬 Faktura via post: Om inget annat har avtalats, ska fakturan skickas med vanlig post.
💸 Ingen faktura på 8 månader? Då får du 15 % rabatt på fakturan.
💥 Ersättning vid fel: Om vi gör fel vid inflyttning eller leverantörsbyte får du 200 kr i ersättning.
❌ Avbryta eller häva avtal: Elhandelsföretaget får välja att antingen avbryta leveransen eller säga upp avtalet – men inte båda samtidigt. Om du inte betalar kan avtalet sägas upp efter 6 månader.
🔁 Återinkoppling: Det finns nya regler för när elen ska kopplas på igen och vad det kan kosta. Företaget kan kräva förskottsbetalning eller säkerhet innan elen kopplas på.
⚖️ Tvister och felaktiga fakturor: Det har blivit tydligare vilka rättigheter du har om du får en felaktig faktura eller hamnar i tvist med företaget.
🏛️ Myndigheter: Det finns nu hänvisningar till Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket och kontaktuppgifter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
📌 Svensk lag gäller: Om det blir en tvist gäller svensk lag.
Vill du läsa de nya allmänna avtalsvillkoren i sin helhet Elhandel 2025 K
Avtalsvillkor för Konsument från 2026-01-01
Allmänna avtalsvillkor Elhandel 2025 K
General terms of conditions Elahndel 2025 K
Avtalsvillkor för Konsument till 2025-12-31
Allmänna avtalsvillkor Konsument El
Särskilda avtalsvillkor Konsument El
Särskilda villkor för försäljning från anvisat elhandelsföretag
Avtalsvillkor för Näringsidkare
Allmänna avtalsvillkor Näringsidkare El
Särskilda avtalsvillkor Näringsidkare El
Särskilda villkor för försäljning från anvisat elhandelsföretag